top of page
  • Erdal

Hoe doet u zoekwoorden onderzoek voor uw website of blog?

Bijgewerkt op: 7 dec. 2022


Wanneer u een blog start of een website maakt, zijn er veel essentiële elementen waar u rekening mee moet houden, en om online succesvol te worden moet u ervoor zorgen dat ze allemaal juist worden uitgevoerd.


Eén van die essentiële elementen is zoekwoordenonderzoek, omdat het bepalen van de juiste zoekwoorden de belangrijkste factor is om het aantal bezoekers van uw website te vergroten.


In deze blogpost staan tips om uw zoekwoordenonderzoek op een goede manier te structureren, zodat u deze kunt toepassen op uw blog of website.


Waarom moet u zoekwoordenonderzoek doen?

De meeste bloggers of website eigenaars denken helemaal niet aan zoekwoordenonderzoek, en daarom hebben ze het moeilijk om bezoekers naar hun blog te krijgen, wat ze ook proberen. Andere bloggers kiezen simpelweg voor zoektermen die het populairst zijn (die natuurlijk zeer competitief zijn) en scoren uiteindelijk niet goed in de zoekmachines.

Het zoekwoordenonderzoek zal u helpen om de volgende vragen te beantwoorden:


  1. Welke informatie zoeken de mensen?

  2. Welke zoektermen gebruiken ze om die informatie te vinden?

  3. Hoeveel mensen gebruiken bepaalde zoektermen?

  4. Welke type-informatie willen ze (searcher intent)?

Zonder deze stappen kunt u uw blog namelijk niet zo goed laten groeien als u zou willen. Om zoekwoorden te vinden die goed zijn voor uw blog of website en u op een hogere plaats in de resultatenpagina's van de zoekmachines (SERP's) kunnen brengen, moet u zoekwoordenonderzoek doen. Het is niet eenvoudig, want alle websites, blogs en doelmarkten zijn verschillend.

U heeft de juiste SEO-tools en de juiste kennis nodig om dit proces op de juiste manier te starten en vlot te laten verlopen.

Ten eerste moet u begrijpen waarom u een goede zoekwoordenstrategie voor uw blog, website nodig heeft. De zoekwoorden waarop u zich focust zijn een verlengstuk van uw organisch verkeer waardoor u bezoekers kunt aantrekken die werkelijk interesse hebben in wat uw blog te bieden heeft.

Organisch verkeer is de waardevolste aanwinst voor uw blog of website, en u dient zoveel mogelijk bezoekers te krijgen om uw blog te laten groeien.

1) Juiste Zoekwoorden Vinden (keyword research)

Als u bekend bent met uw niche, kunt u deze stap overslaan en meteen aan de slag gaan met het bepalen van de belangrijkste keywords.

Brainstormen voor het vinden van niche-onderwerpen en belangrijke zoekwoorden


Start, zonder aan iets anders te denken, uw keuze voor een niche door alle dingen op te schrijven die u interesseren. Dit kunnen persoonlijke of professionele interesses zijn.


  • Begin met na te denken over de zaken die u met veel plezier doet, of graag zou doen als u de mogelijkheid had. U bent bijvoorbeeld een hobbyfotograaf. Bloggen over fotografie zou een geweldige niche kunnen zijn. U kunt uw foto's, uw kennis en ervaring met cameratechnieken met anderen delen.


  • Denk vervolgens aan de dingen die u graag zou leren. Je bent bijvoorbeeld geïnteresseerd in het volgen van kooklessen. Zelfs als je geen tijd of budget hebt om kooklessen te volgen, kun je een foodblog beginnen waarin je recepten bestudeert die je online vindt. U zou ook kunnen bespreken hoe u de juiste ingrediënten kiest, en de voordelen van biologische versus GGO-ingrediënten tegen elkaar afwegen.


  • Ten slotte, denk na over de dingen waar u al veel kennis bezit. Laten we bijvoorbeeld zeggen dat u een volwassene bent die terugkeert om uw diploma te behalen. U gaat veel onderzoek verrichten naar studieprogramma's op de campus versus online, welke universiteit u kiest, en hoe u het studeren weer oppakt, enzovoort. Dit zijn mooie onderwerpen voor een nicheblog over het hoger onderwijs.


Het kiezen van een niche is een lastig proces. Tijdens deze oefening krijgt u een beter idee van de onderwerpen die u aanspreken. De onderwerpen waarover u het meest gepassioneerd bent, zijn de beste kanshebbers voor uw nicheblog.

Laten we bijvoorbeeld zeggen dat u een blog begint over tennis. De eerste sleutelwoorden die bij u opkomen, zijn die welke u zou gebruiken bij een Google zoekopdracht:


  • tennis voor beginners

  • tips voor tennis

  • tennisracket

  • tennisclubs


Dit zijn de zoekwoorden en brede thematische ideeën.

Hierna moet u meer specifieke zoekwoorden vinden die u interessante opportuniteiten bieden.

De belangrijkste zoektermen (keywords) ontdekken: Naar wat zoeken mensen?

Er zijn verschillende manieren om zoekwoordenonderzoek te doen om de belangrijkste zoekwoorden voor uw website of blog te ontdekken. Ik zal een paar manieren beschrijven, inclusief het gebruik van gratis tools en betaalde seo tools.


Keyword onderzoek: Google Keyword Planner gebruiken om keywords te vinden (gratis)

Met de Google Keyword Planner maakt u een lijst van zoekwoorden die u wilt gebruiken. Met deze tool kunt u snel een grote zoekwoordenlijst opstellen.

Dit zijn de stappen die u moet doorlopen:

Opmerking: U hoeft geen echte of actieve advertentiecampagne te draaien om dit hulpmiddel te kunnen gebruiken.

Stap 1: Om Google Keyword Planner te gebruiken:


Moet u inloggen of een nieuwe Google Ads account aanmaken (u dient een Gmail account te hebben om in te kunnen loggen).

Stap 2: Ga naar de "Keyword Planner" tool.


Eenmaal aangemeld in uw Google Ads account, klikt u op de menubalk van de homepage op "Tools & Instellingen" en klikt u op de "Zoekwoordplanner" link.




Stap 3: Selecteer "Nieuwe zoekwoorden ontdekken".

U krijgt twee verschillende opties te zien: " Nieuwe zoekwoorden ontdekken" en "Zoekvolume en prognoses bekijken".



Met deze twee hulpmiddelen kunt u duizenden zoekwoorden genereren.

Maar vergeet niet dat deze hulpmiddelen ontworpen zijn voor adverteerders, niet voor SEO-doeleinden. Zij bevatten enkele functies dat u niet nodig heeft.

Klik op de tool "Nieuwe zoekwoorden ontdekken", en u krijgt een scherm te zien waar u kunt beginnen met het invoeren van uw belangrijkste zoekwoorden om wat meer zoekwoordideeën te genereren.



Stap 4: Vul uw belangrijkste zoekwoorden in.

Dit is waar u "zoekwoorden " invoert, en dit is het voornaamste veld dat u zult gebruiken. U kunt hier één of meer zoekwoorden invoeren.


Stel dat u hier een zoekwoord invoert (tennis tips, tennis technieken, tennisclubs) die we in het bovenstaande voorbeeld hebben gebruikt, en bekijk de resultaten.


Stap 5: Klik op "Behaal Resultaat" om een lijst met zoekwoorden te bekomen.


Deze tool geeft u resultaten met de door u ingevoerde zoekwoorden. U kunt de lijst met gegenereerde zoekwoorden bekijken en, indien nodig, uw gezochte zoekwoorden wijzigen.


Op de pagina met resultaten vindt u meer informatie zoals " Gemiddeld maandelijks zoekopdrachten", "Concurrentie" en meer.

Nu kunt u de lijst met zoekwoord ideeën downloaden om ze later te sorteren.

Dit is een hulpmiddel dat u kunt gebruiken om uw zoekwoord ideeën te genereren.



Keyword onderzoek: Ahrefs of Semrush gebruiken om keywords te vinden (betalende tools)

Het belang van SEO long-tail zoekwoorden begrijpen

Alvorens we bij het gedeelte komen over hoe u de waarde van uw zoekwoorden kunt bepalen, moet u eerst begrijpen welke zoekwoorden het meest waardevol zijn en waarom het draait om long-tail zoekwoorden.


Het is waar dat u zoekwoorden kunt kiezen die 500 tot 5.000 opzoekingen per maand hebben. Deze grote zoekwoorden zijn echter goed voor minder dan 25% van de zoekopdrachten op het hele web.


Ruim 70% van de zoekwoorden waar mensen naar zoeken vallen onder de "long tail" zoekopdrachten.


In dit "long tail" gedeelte zijn er miljoenen zoekopdrachten die een paar keer per dag kunnen voorkomen, maar deze zoekopdrachten

vormen het grootste deel van de dagelijkse zoekopdrachten.

Hieronder worden de drie verschillende rubrieken beschreven waarin zoekwoorden gewoonlijk zijn onderverdeeld.

Top

Dit zijn trefwoorden met één woord en grote zoekvolumes (bijvoorbeeld "tennis" of "hotel"). Deze termen zijn breed, en mensen kunnen zoeken naar verschillende dingen met behulp van deze trefwoorden (bijvoorbeeld, iemand die zoekt naar "tennis" zou kunnen zoeken naar tennislessen, tennisclubs, of tenniswedstrijd).

Midden

Deze trefwoorden zijn 2-3 woordgroepen die een behoorlijk zoekvolume krijgen (1.000 tot 2.000 zoekopdrachten per maand) en explicieter zijn dan het hoofd (bijvoorbeeld "tennislessen" of "5 sterren hotels").

Bodem

Deze zoekwoorden zijn 3 of 4+ woorden lang en zijn zeer specifiek (bijvoorbeeld "goedkope tennislessen voor kinderen

" of "beste 5 sterren hotels in Antwerpen"). Deze zoekwoorden hebben niet veel zoekvolume, maar zijn statistisch gezien de meerderheid van de online zoekopdrachten.

De regel is dat wanneer u de Body keywords kiest en uw content optimaliseert rond die relevante zoekwoorden, u meestal zal ranken voor gerelateerde long tail zoekwoorden. Op die manier krijgt u natuurlijk verkeer naar jouw website.



Hoe long-tail zoekwoorden ontdekken


De makkelijkste en waarschijnlijk de meest efficiënte methode om interessante long-tail zoekwoorden te vinden is het gebruik van Google suggesties. Ik zal u laten zien hoe u dat precies kunt doen.

Ten eerste, wanneer u een bepaald zoekwoord in Google search typt, kijk dan naar de autosuggesties.



Ten tweede, wanneer u de zoekopdracht uitvoert, scroll dan naar beneden naar de resultatenpagina en kijk naar de "Related searches" suggesties.


Deze techniek kunt u uitvoeren met verschillende variaties van zoekwoorden en de zoektermen kiezen die het meest geschikt zijn voor uw doeleinden.



De zoekintentie van de bezoeker begrijpen: Waar mensen naar zoeken


Zoekintentie (ook wel gebruikersintentie genoemd) is bekend als het voornaamste doel dat gebruikers hebben wanneer zij een zoekopdracht intypen in zoekmachines.


Er zijn 4 soorten zoekintenties:


Lokaal - mensen zoeken naar een specifieke lokaal bedrijf, vakman voorbeeld: "slotenmaker Antwerpen"


Informatief - mensen zoeken naar specifieke informatie voorbeeld: "hoe maak je pannenkoeken", "wat is seo", "de tijd"


Transactioneel - mensen zoeken naar iets als ze klaar zijn om een aankoop te doen. voorbeeld: "17 inch laptop kopen"


Commercieel - mensen zoeken naar de vergelijking van producten of beoordelingen. voorbeeld: "ipad air vs ipad pro" "ipad air ervaringen"

Populaire tools voor zoekwoorden onderzoek


Buiten Google Keyword Planner zijn er ook een aantal andere tools die u kunt gebruiken in het uitvoeren van uw zoekwoordenonderzoek.


Hieronder krijgt u een uitgebreide lijst van tools die u kunt testen bij het uitvoeren van trefwoordenonderzoek.


  1. Ahrefs

  2. SEMrush

  3. Moz

  4. KWFinder

  5. SpyFu

  6. SEranking

  7. LongTailPro

  8. Answer The Public

Conclusie

Wanneer u alle bovenstaande zaken heeft uitgevoerd, kunt u uw zoekwoordenstrategie in gang zetten, maar dit betekent niet dat uw taak daar eindigt.

Een goede keyword strategie vraagt om een adequate follow-up waarbij zaken voortdurend worden gecontroleerd en bijgesteld.


Onthou dat het kiezen van de juiste zoekwoorden essentieel is voor het succes van een blog, maar dit is slechts één van de aspecten waaraan u moet werken, en u mag andere belangrijke factoren niet vergeten.


bottom of page